Hälsoanalys

Publicerat: 2015-04-28 17:08:00
Idag var det dags för min hälsoanalys. Jag fick fylla i ett formulär kring mitt hälsotillstånd, mätte midjemåttet (105 cm) och min längd (170 cm), samt vägde mig. 87.2 kg. Mer än vad vågen någonsin visat tidigare. Jag trodde helt ärligt att jag vägde mer än så, så på ett sätt var det en "trevlig" siffra men samtidigt en minst lika otrevlig sådan. Det håller bara inte och jag är väldigt glad att jag beslutade mig för att göra detta, och få en förändring. 
 
När jag ställde mig på vågen räknades även fetmassa osv ut. Enligt den ska jag gå ner 21.6 kilo i fett och min idealvikt ska ligga på 62.8 kg. Jag kan aldrig minnas att jag vägt så lite. Siffran känns helt orimlig och för mig är inte antal kilon det viktigaste, utan mer hur jag känner mig. Så i diskussion med min hälsorådgivare valde jag att sätta 75 kg som målvikt. Det är alltså 12,2 kilon jag ska gå ner. När det målet är nått får vi se hur jag mår, om jag känner mig nöjd eller om det finns mer att få bort. 
 
För att nå detta mål valde vi att jag ska gå på måltidsersättning den första tiden (12 veckor)  i kombination med träning 3 gånger i veckan. De första 3 veckorna blir det VLCD vilket står för Very Low Calorie Diet, som består av flytande föda på 600 kcal/dag. Sedan blir det 9 veckor av LCD (Low Calorie Diet) bestående av fast och flytande föda på 800 kcal/dag. Efter denna tid är gjord övergår det sedan till vanlig mat igen, men i begränsade mängder så klart. 
 
Det känns sjukt utmanade att äta måltidsersättning så länge, men det är helt upp till mig om jag vill forsätta efter någon vecka. Känner jag att det inte funkar, så går det alltid att byta till vanlig mat igen. Men jag tror att det är värt att försöka! Min hälsorådgivare och jag bestämde att ge det 3 veckor och sedan träffas igen och checka av hur det går osv. Jag tror att det framför allt för motviationens skull är guldvärt. Vanliga biverkningar är dock muntorrhet, yrsel, huvudvärk, frusenhet och dålig andedräkt. Det sistnämda känns otroligt jobbigt om man ska gå runt och stinka i flera veckor, eller om det bara är de första dagarna medan kroppen "avgiftas" eller vad man ska säga.
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Mitt nya liv ♥

Min profilbild

Efter många år av kämpande med min vikt och självbild, har jag nu tagit beslutet att göra något åt det. Genom Itrim hoppas jag få en hälsosammare livsstil och ett lyckligare jag. Denna blogg är mestadels till för mig att skriva av mig under denna resa och dokumentera min viktnedgång.


Startvikt: 87,2kg
Nuvarande vikt: 82.9 kg
Målvikt: 75 kg